Τρίτη, 24 Νοεμβρίου 2020
 

Πως ενισχύεται η ανθεκτικότητα των μικρών τουριστικών πόλεων στην εποχή του covid-19

Αναρτήθηκε: 17.09.2020

Η εμπειρία του Ντουμπρόβνικ της Κροατίας και του Γκροσσέτο της Ιταλίας

 Η πανδημία Covid-19 έχει επηρεάσει σημαντικά ολόκληρη την Ευρώπη – αλλά οι πραγματικότητες διέφεραν τόσο μεταξύ χωρών όσο και μεταξύ πόλεων. Σε αυτό το άρθρο, διερευνούμε τις εμπειρίες δύο μικρότερων πόλεων URBACT – του Ντουμπρόβνικ (HR) και του Grosseto (IT) – που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό. Ενώ οι μεγάλες πόλεις τείνουν να έχουν μεγαλύτερη οικονομική πολυμορφία, οι μικρότερες ευρωπαϊκές πόλεις που βασίζονται στον τουρισμό, όπως το Ντουμπρόβνικ και το Γκροσέτο, έχουν υποστεί σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις καθώς ο τουρισμός έχει σταματήσει. Αυτές οι πόλεις επηρεάζονται ακόμη και σε περίπτωση που έχουν ξεφύγει ακόμα κι από την ίδια την κρίση υγείας.

Ωστόσο, το URBACT έχει μια μακρά ιστορία υποστήριξης στις πόλεις μικρού και μεσαίου μεγέθους , και παρά τις προκλήσεις τους, αυτές οι δύο πόλεις έχουν επίσης αποδειχθεί πως η ευελιξία και η καινοτομία μπορούν να προκύψουν από τη στήριξη της ανάπτυξης ικανοτήτων και γνώσεων των δικτύων URBACT. Και οι δύο πόλεις εξετάζουν τώρα πώς αυτή η δύσκολη στιγμή μπορεί να αξιοποιηθεί ως σημείο καμπής για την πρόοδο και τη διαφοροποίηση της οικονομικής τους δύναμης και της βιώσιμης ανάπτυξής τους.

Επανεξέταση του τουρισμού στο Ντουμπρόβνικ

Το Ντουμπρόβνικ, στη νότια Κροατία, είναι μια εξαιρετικά δημοφιλής πόλη με τουρίστες που έρχονται για την καλοδιατηρημένη μεσαιωνική παλιά πόλη και τις όμορφες ακτές της Αδριατικής. Τον Ιούνιο του 2019, υπήρχαν 1,2 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις στο δήμο, ενώ ο πληθυσμός των κατοίκων είναι μόλις πάνω από 40.000. Αλλά όπως και με οποιαδήποτε πόλη που επικεντρώνεται στον τουρισμό, η επιτυχία της μπορεί επίσης να είναι η μεγαλύτερη πρόκληση. Πριν από το χτύπημα της πανδημίας, το Ντουμπρόβνικ αντιμετώπιζε τον υπερτουρισμό και τη ρύπανση, τα πλήθη και τα απόβλητα.

Αλλά τώρα, μετά από το παγκόσμιο κλείσιμο και τον περιορισμό των ταξιδιών που προκάλεσε η πανδημία , ο τουρισμός έχει μειωθεί εντελώς, αφήνοντας τους δρόμους άδειους και την οικονομία σε ελεύθερη πτώση. Σύμφωνα τα στοιχεία της πόλης , την 1η Ιουνίου 2020, ο τουρισμός ήταν 98% χαμηλότερος από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Με τόσο μεγάλο εισόδημα και τόσες πολλές θέσεις εργασίας που βασίζονται στον τουρισμό, η πανδημία έπληξε την πόλη σκληρά, παρά το γεγονός ότι δεν υπέφερε άσχημα από τον ίδιο τον ιό.

« Όλοι ήλπιζαν ότι ο τουρισμός θα επανέλθει στο φυσιολογικό το καλοκαίρι, αλλά στη συνέχεια ήρθε το καλοκαίρι και οι αριθμοί παρέμειναν τόσο χαμηλοί όσο περίπου το 20% των αφίξεων του περασμένου έτους», λέει η Alisa Vlasic, συντονίστρια του URBACT Local Group (ULG) της πόλης για το  Δίκτυο φιλικών προς τον τουρισμό πόλεων του URBACT. 

Εξηγεί ότι άλλα μέρη της χώρας έχουν δει τον τουρισμό οδικώς και σιδηροδρομικά να ανακάμπτει περισσότερο, αλλά οι τουρίστες έρχονται γενικά στο Ντουμπρόβνικ με αεροπλάνο – και αυτοί που σχεδίαζαν να έλθουν έχουν ακυρώσει.

«Το Covid-19 προκάλεσε μια μεγάλη οικονομική κρίση σε ολόκληρη τη χώρα μας», λέει η Vlasic, «αλλά μέχρι στιγμής, το Ντουμπρόβνικ έχει επηρεαστεί περισσότερο.»

Παρά τις σοβαρές προκλήσεις που αντιμετωπίζει το Ντουμπρόβνικ, ωστόσο, η Vlasic πιστεύει ότι τώρα είναι κρίσιμη στιγμή για να επανεκτιμηθεί η σχέση  με τον τουρισμό. «Η δήμαρχος γνωρίζει ότι η απόλυτη εξάρτηση από τον τουρισμό φέρνει ακόμη περισσότερες προκλήσεις σε περιόδους οικονομικής κρίσης», λέει. «Αυτή η κατάσταση αναγκάζει την πόλη να ξανασκεφτεί. Μέχρι τώρα, ήταν συχνά πολύ δύσκολο να κάνουμε αλλαγές, αλλά τώρα πρέπει να το κάνουμε. “

Το Ντουμπρόβνικ είναι μέλος του δικτύου φιλικών προς τον τουρισμό πόλεων της URBACT από τον Σεπτέμβριο του 2019. «Το δίκτυο μας βοήθησε να προωθήσουμε το έργο μας για να κάνουμε τον τουρισμό πιο ισορροπημένο», λέει ο Vlasic. «Η πόλη έχει ήδη ξεκινήσει αυτές τις συζητήσεις πριν από τρία χρόνια, αλλά τώρα είναι η ώρα να το κάνουμε.»

Όλο το δίκτυο επικεντρώνει εκ νέου τις συνομιλίες του, εξηγεί η Vlasic, ως απάντηση στον αντίκτυπο της πανδημίας. Αυτές οι πόλεις που προσπαθούσαν να αντιμετωπίσουν τον υπερτουρισμό συνεργάζονται τώρα για το τι σημαίνει βιώσιμος τουρισμός στην ανάκαμψη. «Είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς κάθε χώρα προσπαθεί να ξανασκεφτεί τον τουρισμό», λέει η Vlasic. Αναφορές όπως η Βενετία – άλλη πόλη εταίρος – και το Ντουμπρόβνικ έχουν μερικές από τις μεγαλύτερες προκλήσεις.

Η Βλάσιτς πιστεύει ότι ο τουρισμός θα συνεχίσει να είναι η κυρίαρχη οικονομική δύναμη στο Ντουμπρόβνικ στο μέλλον, αλλά αυτή η στιγμή μπορεί να αξιοποιηθεί για να εργαστεί για τη διαφοροποίηση της οικονομίας και για τη στήριξη άλλων τομέων. «Δεν βλέπω μια εντελώς νέα οικονομία», λέει, «αλλά νομίζω ότι αυτό δίνει πολλή προοπτική στους ντόπιους πολίτες να αρχίσουν να σκέφτονται άλλα πράγματα. Φαντάζομαι να αλλάζουμε από το 90% των ανθρώπων που βασίζονται στον τουρισμό, στο 70% ίσως ».

Το δίκτυο πόλεων φιλικών προς τον τουρισμό εξακολουθεί να αποτελεί κρίσιμο μέρος της ανάκαμψης του Ντουμπρόβνικ. «Το δίκτυο μας δίνει τη σύνδεση και την εξωτερική προοπτική που χρειαζόμαστε», λέει η Vlasic. «Στην πανδημία, μπορεί να αισθανόμαστε όλοι απομονωμένοι. Αλλά τώρα είναι ο πιο σημαντικός χρόνος για σύνδεση. Το δίκτυο URBACT σημαίνει ότι σε καθημερινή βάση μπορούμε να ανταλλάσσουμε εμπειρίες με άλλες πόλεις και να αλληλοβοηθούμε ».

Καινοτομία ULG στο Grosseto

Από την αρχή της πανδημίας, η πόλη Γκροσέτο στη νότια Τοσκάνη – 80.000 κάτοικοι – δραστηριοποιήθηκε όσον αφορά τα μέτρα ασφάλειας και πρόληψης, ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους να μείνουν στο σπίτι και να παραδώσουν δωρεάν μάσκες προσώπου στους πολίτες. Εν μέρει ως αποτέλεσμα αυτού, οι αριθμοί ασθενειών του Covid-19 παρέμειναν χαμηλοί. Ωστόσο, ως μια ιστορική και γραφική πόλη που βασίζεται στον τουρισμό, το Γκροσέτο έχει επηρεαστεί σημαντικά από την πανδημία.

Ευτυχώς, το χρονοδιάγραμμα της συνεργασίας του με το URBACT Action Planning Network iPlace – το οποίο υποστηρίζει τις μικρότερες πόλεις για να βρουν τις θέσεις τους για βιώσιμη τοπική οικονομική ανάπτυξη – υπήρξε άμεση και πρακτική βοήθεια.

Ο επικεφαλής εμπειρογνώμονας του iPlace, Wessel Badenhorst εξηγεί: «Το Grosseto είναι μια νέα πόλη στο URBACT και η δημιουργία του ULG ήταν δύσκολη. Έκαναν πολλή σκληρή δουλειά και είχαν την πρώτη τους συνάντηση ULG [στο τέλος του 2019]. Στη συνέχεια, όταν ήλθε το lockdown , μπόρεσαν να «αξιοποιήσουν» το ULG ως μία πλατφόρμα επικοινωνίας με την επιχειρηματική τους κοινότητα. 

” Πράγματι, η δομή ULG κατέληξε να είναι κρίσιμη. «Όταν η πανδημία έπληξε τον Μάρτιο, το ULG διευρύνθηκε προσωρινά από τη διοίκηση σε ένα ‘macro’ ULG, το οποίο αφορούσε όχι μόνο τις τοπικές ενώσεις, αλλά και ευρύτερα ιδρύματα και επαγγελματικούς φορείς», λέει η Annalisa David, η υπεύθυνη επικοινωνίας iPlace για το Grosseto . «Μας επέτρεψε να κατανοήσουμε τις τοπικές ανάγκες από μια σειρά διαφορετικών ενδιαφερομένων.»

Τώρα, όταν η διοίκηση έχει κάτι νέο να προτείνει, φέρνει κοντά τους ενδιαφερόμενους φορείς του ‘macro’ ULG και ρωτά τι πιστεύουν. «Είναι ένας νέος τρόπος για τη διοίκηση να σχετίζεται με τους πολίτες», λέει ο David.

Το  ‘macro’ ULG χωρίστηκε σε οκτώ μικρότερες ομάδες εργασίας που αντιμετώπιζαν διαφορετικά ζητήματα ως απάντηση στις προκλήσεις της πανδημίας – από τον τουρισμό και το εμπόριο έως τις κατασκευές και τις επικοινωνίες – και υπέβαλε καινοτόμες προτάσεις για να βοηθήσει το Grosseto. «Ήδη μέχρι τον Μάιο, οι ιδέες αυτές είχαν μεταφραστεί σε συγκεκριμένα έργα», λέει ο David.

Τα έργα περιελάμβαναν ένα ευρύ φάσμα μέτρων. Ο δήμος αποφάσισε να αναβάλει σχεδόν όλες τις πληρωμές φόρων από τους πολίτες για να βοηθήσει τους ανθρώπους να ανακάμψουν οικονομικά από την κρίση. Για να εγγυηθεί την κοινωνική απόσταση, η πόλη αποφάσισε ότι επιχειρήσεις όπως εστιατόρια και καφετέριες θα μπορούσαν να έχουν δωρεάν χρήση δημόσιου χώρου έξω από τις εγκαταστάσεις τους για ολόκληρο το 2020.

Ένα έργο μάρκετινγκ, MAreMMA Nel Cuore (Το Maremma στην καρδιά σας) ξεκίνησε να βοηθά στην προώθηση τοπικών γεωργικών προϊόντων στα καταστήματα και τα εστιατόρια του Grosseto. Μια νέα δωρεάν εφαρμογή, το Ermes Shop αναπτύχθηκε για να βοηθήσει τη σύνδεση ατόμων με τοπικές επιχειρήσεις, έτσι ώστε οι εμπορικές δραστηριότητες να μπορούν να ανακάμψουν.

Τα υπάρχοντα πολιτικά έργα παρακολουθήθηκαν επίσης γρήγορα. Ο δήμος του Γκροσέτο είχε ήδη εργαστεί για την υλοποίηση ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων για τη σύνδεση του κέντρου της πόλης με διάφορα βασικά τουριστικά αξιοθέατα. «Η πανδημία επιτάχυνε αυτόν τον στόχο», εξηγεί ο David. Εκτός από το δίκτυο διαδρομών ποδηλασίας, εγκαθίστανται περισσότερες σχάρες ποδηλάτων γύρω από την πόλη και εφαρμόζονται σταθμοί φόρτισης ηλεκτρονικών ποδηλάτων και ηλεκτρικών οχημάτων στην ευρύτερη επαρχία. Ο Ντέιβιντ ελπίζει ότι αυτό θα φέρει νέους τουρίστες στο Γκροσέτο.

Κοιτάζοντας προς το μέλλον

Και οι δύο πόλεις χρησιμοποιούν τις εμπειρίες των δικτύων URBACT για να υποστηρίξουν την ανάκαμψή τους από την πανδημία και να οικοδομήσουν βιώσιμα τοπικά συμβόλαια. Αυτό θα επηρεάσει άμεσα την προετοιμασία των ολοκληρωμένων σχεδίων δράσης τους για βιώσιμη αστική ανάπτυξη.

Ακόμα πιο μπροστά, στο Γκροσέτο, η Ανναλίσα Ντέιβιντ πιστεύει ότι το ‘macro’ ULG θα συνεχιστεί ως τρόπος συζήτησης ζητημάτων πέρα ​​από το δίκτυο iPlace, καθώς η δομή ήταν τόσο χρήσιμη για την πόλη: «Το ULG μάς έδειξε πώς να λύσουμε γρήγορα προβλήματα μόνοι μας παρά να περιμένουμε εξωτερική βοήθεια – και αποδείξαμε πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε καλύτερα τους πόρους. “

Στο Ντουμπρόβνικ, η Vlasic ελπίζει ότι η πόλη τελικά θα αγκαλιάσει τον τουρισμό χωρίς υπερτουρισμό. Ο δήμος στοχεύει να συνδέσει το Σχέδιο Δράσης για τις Πόλεις που είναι Φιλικές προς τον Τουρισμό με το υπάρχον έργο  Respect the City , το οποίο ξεκίνησε από τον δήμαρχο το 2018 για να βοηθήσει για τουρισμό πιο ισορροπημένο και υπεύθυνο.

« Μόλις συμβεί μια μεγάλη κρίση όπως αυτή, μπορεί να οδηγήσει σε δύο καταστάσεις», λέει η Vlasic. «Είτε οι άνθρωποι προσπαθούν να ανακάμψουν οικονομικά και να επανέλθουν στο φυσιολογικό με οποιοδήποτε κόστος, ή εργάζονται για να βελτιώσουν σταδιακά καλύτερα». 

Και οι δύο αυτές πόλεις κάνουν το τελευταίο και το πρόγραμμα URBACT θα συνεχίσει να υποστηρίζει και τις μικρότερες πόλεις όπως αυτές στην επίτευξη των στόχων τους.

Πηγή : https://www.citybranding.gr, Urbact.eu

Ετικέτες:
 
 
Υλοποιημένο με το Ελεύθερο Λογισμικό, Wordpress. To σύνολο του περιεχομένου (εκτός από φωτογραφίες), εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά, ειναι διαθέσιμο με άδεια Creative Commons.

Όροι Χρήσης | Προστασία Δεδομένων
Newsletter
Eπικοινωνία

Τηλ: (+30) 213-2147500
Email: | Φόρμα Επικοινωνίας.. »
Διεύθυνση: Ακαδημίας 65 & Γενναδίου 8, 1ος όροφος